Buddyjskie klasztory Ladakhu – fotoekspedycja w Himalaje – czerwiec 2013

Dawne himalajskie królestwo Ladakh dzięki swojemu geograficznemu położeniu, trudnym do przebycia przełęczom, przejezdnym tylko przez kilka miesięcy w roku oraz surowym warunkom klimatycznym, bardzo długo opierało się zewnętrznym wpływom kulturowym. Dla turystów kraina stanęła otworem dopiero w 1974 roku.
Ladakh leży w granicach Indii, jednak kulturowo przynależy do tradycji tybetańskiej – stąd też często nazywany jest Małym Tybetem. Ocalały tutaj klasztory, kultywujące tradycje buddyzmu tybetańskiego, wielu tybetańskich uchodźców zamieszkuje tutejsze doliny. Żywe tu są wciąż tradycyjne rytuały (np. tańce cz’am), które w okupowanym Tybecie powoli zanikają…

Owocem tej wyprawy jest album fotograficzny pt. “646456 Kroków”.

Głównym celem wyprawy były klasztory położone w dolinie Indusu; wzięliśmy udział w wielkim klasztornym święcie w Hemis. Naszą bazą wypadową był Leh, stolica Ladakhu położona na wysokości 3514 m n.p.m.

Zobacz moje zdjęcia z Ladakhu.

Odwiedziliśmy mroczne i tajemnicze buddyjskie klasztory, byliśmy świadkami unikalnych buddyjskich obrzędów. Gwarne i barwne Leh, ze swoim bazarem, miejscową ludnością oraz wspaniałym pałacem dostarczyły nam wielu tematów fotograficznych.

W czasie 9 dniowego trekkingu dotarliśmy do wiosek położonych z dala od utartych szlaków, sporo czasu spędziliśmy wśród rdzennej ludności zamieszkującej dziewicze himalajskie doliny, poznaliśmy ich codzienne życie, zwyczaje oraz obrzędy religijne.
Dopełnieniem całości na każdym kroku były wspaniałe górskie widoki, zielone doliny, przełęcze, białe czorteny, flagi modlitewne, wodospady, wiszące mosty…

Zobacz zdjęcia zrobione przez uczestników: